Co to jest ten cały ISOFIX?

01-08-2019

Tę nazwę słyszał już prawie każdy. Prawie każdy kojarzy też, że ma to coś wspólnego z samochodem. Czasem nawet zapala się lampka, że to ma jakiś związek z fotelikami dla dzieci. Ale co to dokładnie jest, po co to jest i gdzie...

Po co jest ISOFIX?
Powstał przede wszystkim w jednym celu - aby uprościć montowanie fotelika. Eliminuje on wiele błędów popełnianych podczas montażu, a co za tym idzie przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dzięki swojej konstrukcji nie tylko upraszcza ale również i przyśpiesza montowanie fotelika, cała operacja może potrwać zaledwie kilkanaście sekund.

Co to jest ISOFIX?
W skrócie jest to system montowania fotelików samochodowych. Składa się on 2 głównych elementów: uchwytów w samochodzie oraz zaczepów w foteliku lub bazie.

Uchwyty ISOFIX w samochodzie są to dwa metalowe pręty o średnicy 6 mm. Znajdują się one w fotelach i kanapach między oparciem a siedzeniem. Uchwyty mimo że znajdują się w fotelach, są połączone z konstrukcją pojazdu.

Zaczepy w foteliku są nieco bardziej skomplikowane. Najczęściej mają regulację długości i chowają się w podstawie fotelika lub bazy. Mają rozstaw 280 mm i są wyposażone w specjalne zapadki służące do szybkiego wpinania i wypinania. Znajdziemy na nich również wskaźniki poprawności montażu.

Nazwa
ISOFIX jest skrótem od ISO Fixture. ISO to oczywiście Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna czyli International Organisation for Standardisation. Oznacza to, że ISOFIX jest standardem międzynarodowym (ISO 13216). Czyli jest on dokładnie taki sam w każdym aucie dopuszczonym do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej oraz wielu innych państw. W zależności od kraju ma on nieco inną nazwę. W USA nazywany jest LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children), w Kanadzie jest znany jako CANFIX czy LUAS (Lower Universal Anchorage System). Można go również spotkać pod skrótem UCSSS (Universal Child Safety Seat System).

Trochę historii
ISOFIX został opracowany wspólnie przez producenta fotelików dziecięcych Britax-Römer i producenta samochodów Volkswagen w 1991 roku. Pierwsze kompatybilne z tym systemem produkty pojawiły się w 1997 roku. W 1999 roku ISOFIX stał się standardem międzynarodowym. Od lutego 2006 roku jest obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego modelu samochodu, który został dopuszczony do sprzedaży w Unii Europejskiej. Co więcej od 2011 roku ISOFIX znajduje się już we wszystkich autach osobowych będących w sprzedaży.

Wadą standardu ISOFIX okazał się jednak brak zabezpieczenia przed przemieszczeniem wokół osi obrotu w miejscu łączenia uchwytów z zaczepami. Jedyne zabezpieczenie stanowiły elementy konstrukcyjne fotelika oraz oparcie i siedzenie fotela samochodowego. Okazało się to niewystarczające i powstały dwa dodatkowe punkty montażu: górny pas kotwiczący Top Tether oraz noga podpierająca.

Historia pasa Top Tether jest nieco starsza od samego ISOFIXa. Już w latach 70. stosowano tego typu pasy w USA przy fotelikach montowanych przodem do kierunku jazdy. Ówczesne przepisy wymagały stosowania takich rozwiązań aby ograniczyć ruch głowy dziecka przy zderzeniach czołowych.

Trzeci punktu montażu okazał się niezbędny pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa dzieci w samochodzie i został usankcjonowany w regulaminie ECE R14. W związku z czym uchwyty na pas Top Tether stały się obowiązkowe w każdym produkowanym samochodzie od lutego 2013 roku.

Czy mam ISOFIX w samochodzie?
Żeby się o tym przekonać najlepiej jest pójść do auta i namacalnie sprawdzić. Brak oznaczeń na kanapie czy fotelu wcale nie świadczy o braku ISOFIXa, oznaczanie uchwytów nie od zawsze było wymagane. Czasem oznaczenia są widoczne na pierwszy rzut oka ale gdzie te zaczepy się znajdują już nie tak łatwo namierzyć.

Żeby się upewnić wystarczy poszperać nieco między oparciem a siedzeniem fotela czy kanapy. Jak uda nam się namierzyć dwa metalowe pręty to super - mamy ISOFIX!

Co jak nie ma ISOFIXa a bardzo go chcemy?
Zazwyczaj trzeba szukać nowego samochodu. Niektóre auta zostały jednak przygotowane do montażu tego systemu i można do nich uchwyty dokupić. Dowiemy się jak wygląda sprawa w przypadku naszego pojazdu dzwoniąc do ASO i podając numer VIN. Uchwyty kupujemy i montujemy jedynie nowe i tylko w autoryzowanych punktach.

UWAGA!
Można natrafić w internecie na coś co w nazwie ma ISOFIX lecz wcale nim NIE JEST. Mowa tu o metalowych uchwytach podobnych kształtem i wielkością do oryginalnego systemu lecz montowanych za pomocą pasków lub na zasadzie blokowania się o tył fotela. NIE WOLNO stosować tego typu rozwiązań. Nie są one w żaden sposób przymocowane do konstrukcji samochodu i oprócz wielkości i kształtu nie mają NIC WSPÓLNEGO z systemem ISOFIX.