Dlaczego nie używać "poddupników"?

04-12-2017

Przepisy homologacji ECE R44/03 jak i R44/04 nie wymuszają stosowania w fotelikach dla dzieci o wadze powyżej 15 kg oparcia, ochrony głowy oraz tułowia. Mówią tylko, że fotelik musi posiadać podparcie w rejonie miednicy. Według obwiązujących w Polsce przepisów dziecko musi być przewożone w foteliku lub innym, odpowiadającym jego wzrostowi i wadze, urządzeniu do osiągnięcia 150 cm wzrostu lub 36 kg wagi (w dużym skrócie, aktualne przepisy przewozu dzieci znajdziesz TUTAJ). Zatem tak zwane "poddupniki" są w pełni dopuszczalne przez obowiązujące prawo i spełniają wymogi homologacji.

Mimo to NIE SĄ BEZPIECZNĄ METODĄ przewozu dzieci. Dlaczego odradzamy korzystanie z takiego rozwiązania? Powodów jest kilka:

Bardzo słaba budowa
Podstawka to najczęściej niezbyt solidnie wykonana plastikowa wytłoczka obszyta materiałem. Raz grubsza a raz cieńsza, w zależności od producenta. Zdarzają się nawet wykonane ze styropianu (EPS)! Są to konstrukcje, które można przez przypadek połamać w trakcie zwykłego użytkowania.

Brak ochrony bocznej
Dziecko siedzące na podstawce nie jest w żaden sposób chronione w przypadku uderzenia z boku. Zarówno tułów jak i głowa dziecka narażone są na poważne uszkodzenia. Może nawet dojść do wybicia szyby głową! W przypadkach gdy samochód posiada boczne kurtyny powietrzne, według testów ADAC, często dochodzi do sytuacji w której głowa dziecka w trakcie odpalenia kurtyny już uderza w drzwi lub szybę samochodu.

Brak możliwości prawidłowego poprowadzenia pasa bezpieczeństwa
Pas powinien przebiegać przez środek ramienia oraz mostek i płasko układać się na udach. "Poddupnik" nie posiada uchwytów, które umożliwiają prawidłowe poprowadzenie pasa, przez co pas układa się na szyi dziecka i w trakcie uderzenia może doprowadzić do uszkodzenia kręgosłupa. Pas nie układa się też prawidłowo na udach i dziecko podczas wypadku ześlizguje się pod pas co może prowadzić do uszkodzeń narządów wewnętrznych.

Oto dwa filmy pokazujące zachowania dzieci oraz fotelików w trakcie wypadków. Na pierwszym filmie widać różnicę w zachowaniu dziecka siedzącego w w foteliku i na "poddupniku" w trakcie uderzenia bocznego. Na drugim Filmie możemy zaobserwować między innymi skutki "nurkowania" (wśliźnięcia się dziecka pod pas bezpieczeństwa) oraz źle zamontowanego fotelika. Oba filmy to fragmenty z testów ACAC.