Trochę o normach i rodzajach fotelików

01-12-2017

Obecnie foteliki samochodowe produkowane są według dwóch norm: i-Size (ECE R129) oraz ECE R44/04. Według normy i-Size przy doborze fotelika bierzemy pod uwagę wzrost dziecka, natomiast według normy ECE R44/04 jego wagę.

 

i-Size
Regulacja ta wyznacza nowe standardy i podnosi poziom bezpieczeństwa fotelików samochodowych. Zwiększona została ochrona przed uderzeniami od boku i od przodu oraz poprawiona ochrona głowy i szyi dziecka. Norma wymusza przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy do 15 miesiąca życia. Foteliki i-Size są montowane za pomocą zaczepów ISOFIX oraz pasa Top Tether lub do baz z nogą stabilizującą, które również montowane są za pomocą zaczepów ISOFIX. i-Size uznaje wzrost dziecka za główny wyznacznik doboru fotelika, ważniejszy niż waga czy wiek. Grupy (rozmiary) fotelików i-Size dzieli się ze względu na wzrost np. od 45 do 75 cm, czy od 67 do 105 cm.

 

R44/04
Foteliki spełniające tę normę mogą być montowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa, zaczepów ISOFIX lub kombinacji pasów i zaczepów. Ta norma dzieli foteliki na 5 podstawowych grup w zależności od wagi dziecka:

  • grupa 0 - dzieci o wadze do 10 kg
  • grupa 0+ - dzieci o wadze do 13 kg
  • grupa I - dzieci o wadze od 9 do 18 kg
  • grupa II - dzieci o wadze od 15 do 25 kg
  • grupa III - dzieci o wadze od 22 do 36 kg

Istnieją również grupy łączone, które są częściej spotykane na rynku np. 0/I (0-18 kg), I/II (9-25 kg) czy I/II/III (od 9 do 36 kg). Foteliki R44/04 dobiera się w zależności właśnie od wagi dziecka, wzrost i wiek są wyznacznikami drugorzędnymi.

 

Informacje, które odczytasz z homologacji

  1. Norma, którą spełnia fotelik. Obecnie dopuszcza się normy R44/03, R44/04 oraz R129. R44/01 lub R44/02 nie są zgodne z prawem i nie mogą być sprzedawane ani stosowane od 2008 roku.
  2. Typy zatwierdzenia fotelika w odniesieniu do pojazdu. Dla 4/44 istnieją 3 typy: uniwersalny, pół-uniwersalny i specyficzny. Opisanie dokładnie poniżej.
  3. Dopuszczenie wagowe (grupy). Jeżeli na etykiecie znajduje się litera Y, oznacza to, że fotelik jest wyposażony w 5-punktową uprząż.
  4. Europejski wskaźnik zatwierdzenia.
  5. Wskazuje kraj, w którym uzyskano zatwierdzenie: 1=Niemcy, 2=Francja, 3=Włochy, 4=Holandia itd.
  6. Numer homologacji. Pierwsze dwie cyfry wykazują, z którą wersją fotelik jest zgodny, powinny być to cyfry 04 lub 03.
  7. Numer seryjny fotelika.
  8. Dane produkcyjne: tydzień i rok, w tym przypadku tydzień 7, 2006 roku.
  9. Numer referencyjny Producenta.
  10. Kod EAN.
  11. Kod kreskowy.
  12. Nazwa producenta.

Homologacja i-Sze R129 wygląda podobnie do R44, zawiera dodatkowo informację o klasyfikacji wzrostu dziecka.

 

Typy oznaczeń homologacji

Uniwersalny
Fotelik jest dopuszczony do stosowania we wszystkich pojazdach, które spełniają regulacje ECE R14 i R16. Każdy fotelik z systemem ISOFIX musi być instalowany za pomocą zaczepów ISOFIX, pasa Top Tether lub nogi stabilizującej. W instrukcji użytkowania pojazdu musi znajdować się informacja, że dany samochód nadaje się do instalacji "Uniwersalnych fotelików dziecięcych z ISOFIX".

Pół-uniwersalny
Homologacja fotelik pół-uniwersalny oznacza, że oprócz standardowych wymagań, są wykorzystywane inne urządzenia zabezpieczające do mocowania fotelika  i wymagają dodatkowych badań. Na przykład: niektóre pojazdy posiadają schowek przypodłogowy, który może mieć wpływ na zachowanie się nogi stabilizującej fotelika, więc trzeba sprawdzić, czy dany model samochodu dopuszcza montaż takiego fotelika.

Specyficzny
Fotelik jest testowany w dodatkowym zderzeniowym teście dynamicznym i zatwierdzony tylko dla wybranego, specyficznego pojazdu. Samochód musi być wymieniony w wykazie przygotowanym przez producenta fotelika samochodowego. Może on charakteryzować się szczególnymi cechami i fotelik może być instalowany tylko w samochodzie określonego typu.